COMMITMENT OF NAHDLATUL ULAMA AND MUHAMMADIYAH EDUCATION INSTITUTIONS IN BREAKING THE CHAIN OF RADICALISM

Ilham Tohari, Moh. Zainullah, Umar Faruq, Nada Oktavia

Abstract


This paper aims to identify the role of NU and Muhammadiyah educational institutions in preventing the potential for radicalism in Lamongan and Malang, which are well known as the basis of radicalism. In this research, the method used by the researcher is part of field research and uses a phenomenology perspective. The result of this research is that educational institutions have an essential role in breaking the chain of radicalism, as Nahdlatul Ulama educational institutions did with their aswaja values and Muhammadiyah with their al-Islam and Kemuhammadiyahan values. The existence of NU and Muhammadiyah can be the movement of tolerance in addressing diversity within the internal of Muslims or among other religions, which in their daily lives cannot be separated from various kinds of differences.

Keywords


Nahdlatul Ulama, Muhammadiyah, Radicalism, Tolerance.

Full Text:

PDF

References


Adryamarthanino, Verelldevanka. (2021). Konflik Sampit: Latar Belakang, Konflik, dan Penyelesaian.

Akbar, W. (2022). BIN Ungkap 39 Persen Mahasiswa Terpapar Radikalisme.

An-Nawawi, A. Z. Y. ibn S. (2005). Hadith 40. Dewan Pustaka Fajar.

Aristyasari, Y. F., & Faizah, R. (2020). Membedah Corak Filsafat Pendidikan Muhammadiyah (Telaah Konsep Pendidik Muhammadiyah). Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2). https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).5872

Baharun, H., & Nur Aini, L. (2020). Penguatan Pendidikan Aswaja An-Nahdliyah untuk Memperkokoh Sikap Toleransi. Jurnal Islam Nusantara, 04(02).

C.N.N. Indonesia. (2022). Ketua Komisi X Sebut Penyebaran Radikalisme di Kampus Nyata.

Comfort, L. K. (2014). Education Policy and Evaluation: A Context for Change. Elsevier Science.

DHF. (2022). Survei Alvara: Sebagian Milenial Setuju Khilafah Nasional.

Faruq, U. Al. (2020). Peluang Dan Tantangan Pendidikan Muhammadiyah Di Era 4.0. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, XVIII(1).

Fathurrochman, I., & Muslim, A. (2021). Menangkal Radikalisme Dengan Penguatan Pendidikan Karakter Nasionalisme Melalui Amaliyah Aswaja di SD Islamiyah Magetan. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2). https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1071

Firdausi, F. A. (2022). Dari Kasus Dugaan Penodaan Agama Menjalar Kerusuhan Situbondo 1996.

Fithriyah, M., & Umam, M. S. (2018). Internalisasi Nilai-Nilai Aswaja Dalam Pendidikan Islam Sebagai Upaya Deradikalisasi Menuju Good Citizen. Unwaha, 1.

Hafid, W. (2020). Geneologi Radikalisme Di Indonesia (Melacak Akar Sejarah Gerakan Radikal). Al-Tafaqquh: Journal of Islamic Law, 1(1). https://doi.org/10.33096/altafaqquh.v1i1.37

Hasan, N. (2006). Laskar Jihad: Islam, Militancy, and the Quest for Identity in Post-New Order Indonesia. Southeast Asia Program Publications.

Helmawati. (2018). Implementasi Nilai-nilai ASWAJA dalam Memperkokoh Karakter Bangsa dan Mewujudkan Entitas NKRI. Sipatahoenan, 4(1), 51–68.

Hidayat, T., Firdaus, E., & Somad, M. A. (2019). Model Pengembangan Kurikulum Tyler dan Implikasinya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. 5(2), 5–10.

Irawan, D., & Arifin, Z. (2021). The Relationship Between Islamic Fundamentalism and Radicalism With Social Conflict. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 21(1). https://doi.org/10.21154/altahrir.v21i1.2636

Jailani, M., Widodo, H., & Fatimah, S. (2021). Pengembangan Materi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 142–155.

Khamid, F., & Adib, H. (2021). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pengembangan Kurikulum Muatan Lokal Aswaja. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.51672/jbpi.v3i2.64

Kharismatunisa’, I., & Darwis, M. (2021). Nahdlatul Ulama dan Perannya dalam Menyebarkan Nilai-Nilai Pendidikan Aswaja An-Nahdliyah pada Masyarakat Plural. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2). https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v14i2.1094

Khoir, A. B. (2021). Radikalisme Dan Aparatur Sipil Negara: Faktor Penyebab Dan Upaya Pemerintah Menangani Radikalisme Pada Aparatur Sipil Negara. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 12(2), 145–162. https://doi.org/10.23969/kebijakan.v12i2.3938

Kompas Cyber Media. (2021). Konflik Poso: Latar Belakang, Kronologi, dan Penyelesaian.

Marsudi, M. S., & Zayadi, Z. (2021). Gerakan Progresif Muhammadiyah Dalam Pembaharuan Pendidikan Islam Dan Sosial Keagamaan Di Indonesia. Mawa Izh Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 12(2). https://doi.org/10.32923/maw.v12i2.2035

Nurhidaya, Antong, & Halim, I. (2020). Analisis Nilai-Nilai Al-Islam Kemuhammadiyahan Terhadap Kecurangan Akademik Dan Integritas Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Palopo. Jurnal Univversitas Muhammadiyah Palopo, 1–15.

Qodir, Z., Jubba, H., Mutiarin, D., & Hidayati, M. (2021). Muhammadiyah identity and muslim public good: Muslim practices in Java. International Journal of Islamic Thought, 19(1). https://doi.org/10.24035/IJIT.19.2021.203

Qomar, M. (2014). Implementasi Aswaja Dalam Perspektif NU di Tengah Kehidupan Masyarakat. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 2(01). https://doi.org/10.21274/kontem.2014.2.01.

Sodikin, A., & Ma`arif, M. A. (2021). Penerapan Nilai Islam Moderat Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 19(2). https://doi.org/10.32729/edukasi.v19i2.702

Stout, M. (2009). In Search of Salafi Jihadist Strategic Thought: Mining the Words of the Terrorists. Studies in Conflict & Terrorism, 32(10).

Tempo. (2012). Kronologi Penyerangan Warga Syiah Di Sampang.

Tim PWNU Jawa Timur. (2007). Aswaja An-Nahdliyah: Ajaran Ahlussunnah wa al-Jama’ah yang berlaku di lingkungan Nahdlatul Ulama. Khalista.

Universitas Muhammadiyah Malang. (2001). Kurikulum Pendidikan Al-Islam dan Kemuhammadiyahan. Bagian Pengajaran Al-Islam dan Kemuhammadiyahan Universitas Muhammadiyah Malang.

Utami, P. S., & Cahyono, H. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Kemuhammadiyahan Berbasis Wawasan Kebangsaan Pada Mahasiswa Program Studi Ppkn Universitas Muhammadiyah Ponorogo. Jurnal Pendidikan Edutama, 6(1), 87. https://doi.org/10.30734/jpe.v6i1.442

Wardiyanto, Hasnidar, & Elihami. (2020). The Role of Muhammadiyah Education in Dealing with Bid’ah: E-Learning about Al-Islam and Kemuhammadiyahan. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(2), 71–79.

Wikanda, F., Hatta, M., & Abdullah, A. (2020). FKUB’s Communication Strategy in Mantaining Religious Harmony in Medan. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(3). https://doi.org/10.33258/birci.v3i3.1083

Yono. (2016). Menakar Akar-Akar Gerakan Radikalisme Agama Di Indonesia. Mizan : Jurnal Ilm Syariah, 4(2).




DOI: https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2022.006.02.5

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ilham Tohari, Moh. Zainullah, Umar Faruq, Nada Octavia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.