ANALISIS KONTRIBUSI PEREMPUAN DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA NOVEL SI ANAK PEMBERANI

Faridatur Riskiyah, Eti Setiawati

Abstract


Women are often seen as an incapable group that does not have more capacity than men, but women are proven to have an important role in the development of character education. A novel as literature is a learning medium to introduce the essential role of women in character development amid the rise of contradictory reading materials containing harmful content contrasting with Pancasila values. This research aimed to examine the implicit values of character development in the novel "Si Anak Pemberani" regarding women's roles. The analysis was conducted using a qualitative research method with a descriptive approach to determine the values shown by female characters in this novel. Data was collected by emphasizing the dominant female characters in values' building and distributions. The collected data had been presented in a table to identify whichever values appealed to specific figures clearly. The results showed that those values consisted of tolerance, curiosity, social care, environmentalism, integrity, responsibility, religiosity, and nationalism. This study practically can be helpful for educators in either formal or non-formal institutions to habit the young generation in reading books containing positive values as a character development method.


Keywords


Women’s, character development, and Si Anak Pemberani.

Full Text:

PDF

References


Aini, A. Z., Nurhani, D., & Trifiriani, M. (2021). Pendidikan Karakter dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja Berdasarkan Aspek "Knowledge, Feeling, dan Acting". 20Syntax Idea, 20-29.

Ardila, R. M., Nurhasanah, & Sali, M. (2017). Pendidikan Karakter Tanggung Jawab dan Pembelajarannya di Sekolah. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan, 79-85.

Arsyad, L., Akhmad, E., & Habibie, A. (2021). Membekali Anak Usia Dini dengan Pendidikan Karakter: Analisis Cerita Film Animasi Upin & Ipin. Waskita, 59-71.

Atika, N. T., Wakhuyudin, H., & Fajriyah, K. (2019). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Membentuk Karakter Cinta Tanah Air. Jurnal Mimbar Ilmu, 105-113.

Azizah, D. F., & Marzuki. (2018). Kandungan Nilai-Nilai Karakter Kewargaan dalam Novel Pulang Karya Darwis Tere Liye. Jurnal Pendidikan Karakter, 114-122

Barnawi, & Arifin. (2012). Strategi dan Kebijakan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Beauvoir, S. D. (1989). Second Sex. New York: Vintage.

Chandra, A. A., Waluyo, H. J., & Wardani, N. E. (2021). Nilai Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Novel Sawitri dan Tujuh Pohon Kelahiran Karya Mashdar Zainal. Widyaparwa, 111-123.

Dhewi, A. (2019). Perspektif Gender sebagai Formalitas: Analisis Kebijakan Feminis terhadap RPJMN 2015-2019 dan Renstra KPPPA 2015-2019. Jurnal Perempuan, 22(1), 55-64.

Ependi. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Toleransi di SMA Negeri 2 Ponorogo. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Faradila, W., Amalia, A. R., & Nurasiah, I. (2020). Analisis Nilai Pendidikan Karakter Peduli Sosial dalam Buku Siswa Kelas 3 SD Tema 4 Peduli Lingkungan Sosial. DIKDAS MATAPPA, 159-165.

Faruk. (2017). Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gunawan, R., Suyitno, & Supriyadi, S. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Religius dan Cinta Tanah Air Novel Rantu 1 Muara Karya Ahmad Fuadi. AKADEMIKA, 340-366.

Hidayah, A. R., Hediyati, D., & Setianingsih, S. W. (2019). Penanaman Nilai Kejujuran melalui Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini dengan Teknik Modeling. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 109-114.

Himmah, F., Tukidi, & Mulianingsih, F. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Sosial di SMP Negeri 1 Karangtengah Demak. SOSIOLIUM, 158-163.

Indriati, H. D. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Menggapai Matahari Karya Adnan Katino dan Impelentasinya dalam Bahan Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Jannah, F., Fadly, W., & Aristiawan. (2021). Analisis Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Pada Tema Struktur dan Fungsi Tumbuhan. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1-16.

Lickona, T. (2014). Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Indah.

Messi, & Harapan, E. (2017). Menanamkan Nilai-Nilai Kejujuran dalam Kegiatan Madrasah Berasrama (Boarding School). Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 278-290.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. United States of America: SAGE Publication.

Mulyaningtyas, R., & Etikasari, D. (2022). Muatan Nilai Karakter dalam Cerita Rakyat Kiai Pacet dan Rara Kembang Sore. Waskita, 60-72.

Nengsih, Y. A., Canhas, A., & Amrizal. (2019). Nilai-Nilai Religius dalam Novel Penangsang Lukisan Sembilan Cahaya Karya Nassirun Purwokartun. Julnal Ilmiah Korpus, 244-252.

Ningrum, C. C., Fajriyah, K., & Budiman, M. A. (2019). Pembentukan Karakter Rasa Ingin Tahu melalui Kegiatan Literasi. Indonesian Values and Character Education Journal, 69-78.

Novianti, N., & Munir, S. (2017). Nilai Religus dalam Novel Bulan Terbelah di Langit Amerika Karya Hanum Salsabiela Rais dan Rangga Almahendra. Jurnal Literasi, 73-81.

Pratiwi, L. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Karya Habiburrahman El Shirazy. UIN Sultan Syarif Kasim Riau.

Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Implementasinya. DWIJA CENDEKIA, 14-20.

Putra, R. K. (2020, Juli 28). Diambil kembali dari SINDOnews: https://gensindo.sindonews.com/read/115938/700/konten-porno-di-wattpad-makin-menjamur-ini-komentar-para-penulis-1595927269

Ratna, N. K. (2010). Teori, Metode, dan Teknik Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Reffiane, F., Saputra, H. J., & Hidayat, T. (2015). Identifikasi Tingkat Kejujuran Siswa Sekolah Dasar melalui Gerobak Kejujuran di Kota Semarang. Mimbar Sekolah Dasar, 73-79.

Safitri, L. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Si Anak Cahaya Karya Tere Liye. Universitas Muhammadiyah Palembang.

Sakti, R. N. (2013). Nilai Pendidikan Karakter Novel Bumi Cinta Karya Habiburrahman El Shirazy dan Relevansinya terhadap Materi Pembelajaran Sastra di SMA. Universitas Negeri Yogyakarta.

Setiawan. (2019). Nilai Pendidikan Budi Pekerti dalam Naskah Cerita Rakyat Prabu Angling Darma. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 26-34.

Shidiq, A. F., & Raharjo, S. T. (2018). Peran Pendidikan Karakter di Masa Remaja sebagai Pencegahan Kenakalan Remaja. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 60-72.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Tola, F., & Suardi. (2016). Begal Motor Sebagai Perilaku Menyimpang. Equilibrium Pendidikan Sosiologi, 1-10.

Tere Liye. (2011). Eliana. Jakarta: Republika.

Wahyuni, A., Triyanto, T., & Noventari, W. (2019). Strategi Pembentukan Karakter melalui Metode Dongeng dan Pendampingan Anak di Rumah Dongeng Kinciria. WASKITA, 77-92.

Yaumi, M. (2018). Pendidikan Karakter, Landasan, Pilar, dan Implementasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Yulianto, A., Nuryati, I., & Mufti, A. (2020). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Rumah Tanpa Jendela Karya Asma Nadia. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 110-123.

Zainudin, A. (2020). Penanaman Nilai-Nilai Religius dalam Membentuk Akhlak Karimah bagi Peserta Didik di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember. Jurnal Auladuna, 19-38.




DOI: https://doi.org/10.21776/ub.waskita.2022.006.02.6

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Faridatur Riskiyah, Eti Setiawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.